14 September 2010

Siri Kewangan 11 - Active Income & Pasif Income.....

Salam sejahtera,

Susulan daripada siri post ke-11 yang lepas, pada hari ini saya akan jelaskan serba sedikit apa yang dimaksudkan dengan ACTIVE INCOME dan PASIF INCOME.

ACTIVE INCOME

Anda perlu bekerja untuk mendapatkan pendapatan. Kalau tidak bekerja maka tak dapatlah duit.. Contoh paling mudah ialah gaji yang anda terima setiap bulan. Macam mana kalau anda berhenti kerja, masih dapat lagikah gaji anda pada bulan-bulan yang berikutnya?
Income dari Over Time pun adalah dikira ACTIVE INCOME sebab anda terpaksa berhempas pulas bekerja tapi hasilnya tidaklah banyak mana. Kalau tak OT, tak adalah duit lebih..
Perniagaan... jika anda masih uruskan perniagaan secara berseorangan atau keluarga, ianya masih di kira ACTIVE INCOME kerana kalau anda tidak berniaga, tidak adalah pendapatan anda pada bulan tersebut. Contoh terdekat ialah perniagaan pasar malam, kedai runcit (kecil) dan sebagainya.

PASIF INCOME

Anda tidak perlu bekerja, sebaliknya aset/duit anda bekerja untuk anda sampai bila-bila walaupun anda tidak bekerja langsung. Contoh yang paling senang dan biasa ialah pendapatan daripada sewaan hartanah sama ada rumah, premis perniagaan ataupun tanah. Bayangkan jika anda mempunyai 5 buah rumah sewa yang tiap satunya disewa pada kadar Rm500 sebulan. Secara keseluruhan anda mendapat Rm2,500 sebulan! Jadi anda menerima PASIF INCOME sejumlah RM 2,500 setiap bulan tanpa henti, tanpa perlu keluar bekerja dan berhempas pulas... Best kan? Antara lain yang boleh dikatogerikan PASIF INCOME ialah pelaburan di dalam ASB, Tabung Haji, Unit Amanah dan lain-lain yang seumpama dengannya. Tugas anda hanya letak (parking) duit dalam ASB dan menerima 10% tiap-tiap tahun. Duit anda buat duit untuk anda!

Diharapkan dengan penerangan ini akan membuka mata anda yang mana satukah INCOME yang andaperlukan untuk mencapai kebebasan kewangan. Klik Sini Untuk Penerangan Yang Lain...

Sekian, Wassalam

1 comment:

  1. kalau nak invest tu kena ada duit tapi kalau tak ada payah.

    kena fikir buat kerja atau bisnes. tapi ini kena tahu simpan dan jangan gatau nak belanja

    ReplyDelete