13 September 2010

Selamat Hari Raya Aidilfitri.....

Salam bertemu kembali.....

Empat hari telah berlalu sambutan hari raya..... Sesungguhnya memang seronok dapat menyambut hari raya bersama sanak saudara dikampung.... Bagi diri ku.... hari ni dah mula bertugas kembali... Kalau diikutkan hati masih nak beraya dikampung lagi... apa kan daya semua sahabatku ambil cuti panjang nak mati.... reda ajelah.... biasalah orang dah otai macam aku ni kenalah beralah..... rakan sekerja ku pula baru mula berkhidmat 4 bulan... kalau dia ada pun semua keputusan nanti dia call aku juga... So.... baik aku yang kerja dari aku cuti tapi macam kerja juga.... Jasad aje kerja, hadi di tempat kerja......
Sempena hari raya in aku nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI & MAAF ZAHIR DAN BATIN kepada semua yang membaca blog aku yang tak seeberapa ini. Maaf sekali lagi kerana ucapan yang terlewat. Bukan apa sepanjang cuti hari tu leptop aku tinggal dirumah... So tak dapat nak update blog ini.
Apa yang nak dikongsi pada hari ni ialah mengenai perbelanjaan semasa hari raya.... Tidak dinapikan sempena hari raya ini aku membelanjakan wang yang agak banyak.... Bermula dari membeli pakaian anak-anak, bahan membuat kuih, persediaan duit raya dan tidak ketinggalan bahan masak untuk sambutan hariraya.. Kalau dikira apa yang dapat dilihat didalam gambar sebelum ni dah tinggal separuh aje.... Tapi tak apa setahun hanyalah sekali....

Untuk pengetahun semua segala persediaan ini dah aku rancang selama setahun. Untuk itu aku rasakan itu semua bukanlah menjadi satu bebanan bagi diri ku. Bermula dari mebuat simpanan sebahagian dari gaji ku, merancang bagi penambahan pasif income ku seterusnya pendapatan dari dividen saham yang aku perolehi aku gunakan sebaiknya untuk sambutan raya kali ini.

Walaupun begitu tidak semuanya aku belanjakan, namun masih ada lagi yang aku simpan sebagai persediaan bagi menjana pendapatan bagi raya tahun akan datang. Dengan kata lain Hasil Pendapatan Pasif Aku Tahun ini akan aku gunakan untuk menjana pendapatan pasif yang lain. Ini tidak termasuk Modal bagi menjana pendapatan pasif sebelumnya.

Mungkin agak pelik ayat di atas, tetapi ada maksud yang tersirat didalamnya.... Cuba fahamkan.. Akhir sekali aku nak menasihatkan kepada semua, walau macammana pun kita berbelanja... sikap berjimat perlulah ada didalam diri kita semoga ianya tidak akan menyusahkan diri di kemudiannya.....

Wasallam..

No comments:

Post a Comment