24 May 2010

Duit Kecamasan..

Post hari ni saja nak kongsi pengalaman....

Petang tadi aku duk bengang dengan wife aku.... Mana tak nya tengah sedap barig sebab sakit kepala tetiba dia ajak aku pergi bank. Yang aku bengang bukan urusan untuk kita orang tapi urusan orang lain... so aku terus tidur buat selamba aje..
Lepas tu dia dengan bangganya start kereta ( Keta Iswara Aje ) terus gi ke bank yang mana kawan dia dah tunggu... Nak tahu apa jadi lepas tu.....
Kurang 10minit dia call aku.... " bang kereta mati tetiba, Tak leh Start" Aku cakap padan muka.. tulah tak dengar cakap suami..... Tapi dalam bengang aku terpikir juga.... Nak kata minyak habis, minyak aku baru isi.... aku pasti walaaupun meter minyak kereta tu dah anggau.... aku pasti bkn masalah minyak abis.....

Lepas tu aku pun amik tong minyak terus gi stesen minyak..... beli minyak sebab yang aku tahu dakh banyak kali ragam keta tu kalau mati tetiba mesti masalah minyak habis... walaupun aku rasa bukan masalah kehabisan minyak aku beli juga minyak dengan harapan bukan masalah lain yang besar.....

Lepas beli minyak kau pun terus gi tempat keta aku tersadai tu.... Sampai aje aku terus try start.... ADUH........... dari bunyinya aku confirm bkn masalah kehabisan minyak.... Dari ilmu enjin yang aku ada dah pasti Timing Belt Hancur...... Habislah HANCUR DUIT AKU.......... Tapi aku dengan selambanya terus gi kedai repair keta....

Bila aku jumpa mekanik kedai tu aku cakap apa tau....
Bang keta saya mati tetiba... Lepas tu bila start enjin pusing tapi kosong aje.... Jom tengok kasi repair itu kereta.......
Dah tu bila dah tarik itu kereta sampai dia punya kedai aku cakap lagi .... Bang buka aje lah dan mana yang agak-agak rosak kasi repair.....

Dari percakapan aku tu nampak macam BERLAGAK TAK........

Sebenarnya aku saja cakap macam tu sebab nak tenteram hati aku yang tengah panas tu... Mana taknya Aku baru tukar itu Timing Belt. Kalau ikut rekod akubaru running kebih kurang 23000KM y... Kalau ikutkan limit tukar Timing Belt sepatutnya 80000Km sekali..... Disebabkan masalah ni habis enjin keta aku... kalau satekat timing belt aje tak apalah RM200 aje.... ni kurang-kurang pun kos baikinya lebih RM1000. Aduh....

Sebenarnya apa yang aku nak sampaikan kat kau orang ialah pentingnya simpanan untuk kecemasan....Cuba kau bayangkan kalau masa ni aku tak ada duit simpan mana nak korek itu duit........Yang syukurnya aku sememang dah ada semua bajet .... jadi dengan selambanya aku boleh cakap kat mekanik tu repair terus mana yang agak-agak perlu.....

Jadi Esok petang itu keta siap aku akan pegi ambik dan bayar dengan rasa senang hati kerana tak menggangu simpanan-simpanan aku yang lain........ Lepas ni aku kena TOP UP baliklah aku punya Simpanan Kecemasan yang telah terkopak itu..........

Semoga ALLAH Memberkati usaha yang aku buat ini......... Wassalam...
Mari Layan Gambar Di Bawah....
Semua 12 batang valve dah bengkok..... ganti semua
Roker Arm Pu Patah..... Punyalah kuat....
Head Sedang Dicuci

No comments:

Post a Comment