22 March 2013

Tuntut Sewa Dari Buruh Binaan Indonesia - Boleh Ke...

Cerita hari ni saja nak aku kongsikan bersama kau orang diluar sana. Ianya berkaitan dengan pekerja Indonesia atau siapa saja buruh binaan yang menjadikan rumah kita yang sedang dalam pembinaan sebagai tempat tinggal sementaranya. Bolehkah kita menuntut sewa dari mereka kerana rumah tersebut secara rasminya adalah milik kita disebabkan kita telah menandatangi S&P dengan pemaju. Selain itu bayaran juga telah kita buat kepada pemaju secara berperingkat. Tak lupa juga intrest pada bank pun kita dah mula kena bayar. Senang-senang aje buruh tersebut duduk di rumah kita secara percuna kan....

Kalau nak mudah faham, jom baca soalan dibawah....

"Hari tu saya ada pergi tengok rumah saya di Bandar Saujana Putra (undercon). Alhamdulillah dah naik dah rumah tu as per progressive interest punya payment, 80% in progress tapi yang tak bestnya indon-indon kerja buat rumah tu dok ‘lepak’ kat rumah saya. Siap bawa anak bini dan bila saya cerita pada kengkawan saya, mereka cakap saya boleh claim sewa kat developer pasal pekerja kontrak tu duduk dalam rumah saya. Betul ke boleh claim Bang? Kalau betul, camne proper way untuk claim sewa tu?"

Tak payah kita rujuk pada lawyer pun aku dah boleh jawab.... Walaupun rumah itu sememangnya akan jadi milik kita, tetapi kita masih tak berkuasa pada rumah tersebut. Ini kerana dalam perjanjian pun ada menyatakan selagi rumah tu belum dibayar penuh oleh pihak bank dan juga selagi kunci belum diserahkan kepada kita, maka rumah itu masih lagi di bawah tanggungjawab pemaju dan kita tidak berhak untuk menuntut apa-apa dari pemaju (secara amnya) dan pekerja-pekerja kontrak Indonesia itu (secara khususnya).
 
So..
  • Janganlah berangan-angan nak buat untung dari rumah kita yang sedang dalam pembianan......
  • Jangan percaya sangat dengan kenyataan mengarut kawan-kawan ko orang tu... ;)

No comments:

Post a Comment