04 July 2012

Cerita Pasal Kesihatan....


Info ini aku saja petik dari sebuah blog yang aku baca. Dari sini bolehlah kita memahami istilah-istilah berkaitan ujian yang kita lakukan bagi mengetahui tahap kesihatan kita.. Antara ujian yang kita perlu lakukan ialah :

1. Blood Glucose Test
Ideal Glucose Result
Ujian ni adalah untuk nak tau berapa kadar gula dalam darah kita. Ayat mudah nak faham nak tentukan sama ada kita ada kencing manis atau tak. Sekiranya keputusan berada dalam skala yang ditetapkan maknanya kita ok.

2. Blood Pressure Reading
Ideal result for blood pressure test
Ujian ni pulak nak tentukan kadar tekanan darah kita. Kalau tekanan darah kita tinggi, tak bagus. Kalau tekanan darah rendah pun tak bagus jugak.

3. Obesity Screening
Ideal Obesity Screening resultUjian ni nak tau pasal kadar lemak dalam badan. 

4. Asian BMI (Body Mass Index)
Ideal result for BMI
Ujian ni dibuat untuk tentukan sama ada berat badan ideal atau tak compare dengan ketinggian kita. Ujian ni berkait rapat dengan ujian Body Fat tadi. Jika ujian Body Fat tinggi, BMI juga akan tinggi. Begitulah juga sebaliknya.

5. VFAT (Visceral Fat) level
VFAT
Berbanding ujian Body Fat dan BMI, ujian ni adalah lebih penting. Sebabnya, ujian ni menentukan kadar lemak dalam organ dalaman kita. VFAT yang tinggi boleh menyebabkan penyakit jantung, stroke, kencing manis dan hypertension.
Ideal result for VFAT
VFAT secara mudahnya, boleh ditentukan berdasarkan saiz perut. Kalau nampak perut buncit, besar kemungkinan VFAT tinggi.

6. BMR (Basal Metabolic Rate)
Ideal result for BMR
Ujian ni pulak untuk tentukan berapa kadar Basal Metabolic dalam badan kita.
BMR adalah kadar berapa banyak jumlah kalori yang digunakan oleh badan kita semasa kita sedang rehat atau tidur untuk tujuan aktiviti asas badan seperti mengepam darah, mengekalkan suhu badan, etc.

Pesanan aku.....
Badan yang sihat adalah harta yang paling bernilai sekali di dunia.. Tak guna kalau ada duit berjuta, tapi ada macam-macam penyakit. Sakit jantung ade, sakit buah pinggang ade, kencing manis ade..iskk..sama pulak macam iklan astro kat tv..’macam-macam ada!’.

No comments:

Post a Comment