08 April 2011

Compounding Interest - Apa Bendanya.....

Salam semua.... Dalam banyak kita bercerita pasal menambah kekayaan, perkara yang amat perlu diambil kira ialah caranya... Berbagai cara boleh digunakan kalau kena dengan caranya... Satu caranya ialah "Faedah Kompaun - Bahasa orang putihnya COMPOUNDING INTEREST"

Apakah yang dimaksudkan dengan Faedah Kompaun? Bagi menggambarkan keadaan ini... Katalah anda memasukkan wang berjumlah RM10,000 ke dalam akaun bank pada awal tahun yang memberikan faedah simpanan sebanyak 5% setahun. Pada akhir tahun, anda akan memperolehi faedah sebanyak RM500. Jika sekiranya anda mengekalkan wang dalam akaun berserta faedahnya selama setahun lagi, pada akhir tahun kedua, anda akan memperolehi faedah sebanyak RM525. Macam mana boleh dapat? Senang aje .... RM10,500 X 0.05 = RM525. Jadi dalam akaun, dah ada RM11,025. (Bagi tahun kedua, anda bukan sahaja mendapat faedah ke atas pelaburan asal malahan faedah ke atas faedah pada tahun sebelumnya).


Ini yang dikatakan Faedah Kompaun iaitu faedah ke atas faedah. Kenapa faedah kompaun penting kepada pelabur jangka panjang? Dengan mengekalkan pelaburan sebanyak RM10,000 dalam akaun, katalah selama 10 tahun dengan kadar faedah 5% setahun, pada penghujung tahun ke-10, nilai pelaburan itu tadi akan menjadi RM16,288.95. Oooiiii .... banyaknya. Bukankah ini sesuatu yang menakjubkan?. Ini tidak mengambil kira sekiranya berlakunya sempanan bulan yang tetap setiap bulan. Fahamkan betul-betul. Nanti kita sambung lagi...

No comments:

Post a Comment