06 September 2010

Siri Kewangan 10 - Nilai Untuk Mencapai Financial Freedom....

SATU PERKARA yang perlu anda tahu "Anda tidak perlu menjadi kaya raya mahupun jutawan untuk mencapai kebebasan kewangan, sebaliknya kebijaksanaan anda dalam mengurus kewanganlah yang akan memberikan anda jalan kepada kebebasan kewangan!"

Jadi berapa banyak duit cash yang anda perlukan pada setiap bulan untuk mencapai kebebasan kewangan? Ada dua (2) jawapan berdasarkan keadaan iaitu :

Situasi 1 : Perbelanjaan anda melebihi Gaji.
Situasi 2 : Perbelanjaan anda kurang dari Gaji.

Ini adalah cadangan yang saya sarankan berdasarkan dari petikan dari pakar kewangan terkemuka iaitu Robert T.Kiyosaki.

Situasi #1 : Jika perbelanjaan anda melebihi gaji, maka anda perlulah mempunyai PASIF INCOME setiap bulan yang menyamai dengan jumlah perbelanjaan anda sebulan. Pendapatan PASIF mestilah tidak termasuk gaji.
Contohnya : Gaji anda Rm2,000 sebulan dan Perbelanjaan anda Rm3,000 sebulan. Pendapatan PASIF yang perlu anda cari ialah sebanyak Rm3,000 sebulan. Jumlah pendapatan anda sebulan kelak adalah sebanyak Gaji + PASIF INCOME = RM5,000 sebulan!

Situasi #2 : Jika Gaji anda melebihi perbelanjaan, anda boleh memilih sama ada untuk memperolehi PASIF INCOME yang menyamai Gaji sebulan atau perbelanjaan anda sebulan. Contohnya : Gaji anda Rm2,000 sebulan Perbelanjaan anda Rm1,500 sebulan. Maka Pendapatan PASIF yang perlu anda cari ialah sebanyak Rm2,000 sebulan jika mahu menyamai Gaji sebulan atau Rm1,500 sebulan jika mahu menyamai perbelanjaan sebulan. Jadi, jumlah pendapatan anda sebulan kelak ialah Gaji + PASIF INCOME = Rm3,500 @ Rm4,000 sebulan!

Mungkin anda mempersoalkan kenapa dan sebab apa saya sarankan anda mesti mempunyai PASIF INCOME yang sama dengan perbelanjaan anda sebulan..Mudah jer jawapannya.
Apabila anda sudah mempunyai PASIF INCOME yang sama dengan perbelanjaan anda sebulan, maka secara automatik semua perbelanjaan anda ditanggung sepenuhnya oleh PASIF INCOME tersebut. Anda tidak perlu bimbang dan risau lagi jika ada perbelanjaan seperti hutang dan bil-bil yang tidak terbayar. Duit gaji yang anda terima pula boleh dilaburkan ke dalam instrumen-instrumen pelaburan yang ada di Malaysia atau dijadikan sebagai modal perniagaan.

Disini sebenarnya anda sudah pun mencapai kebebasan kewangan. Anda tidak perlu bimbang lagi soal duit kerana PASIF INCOME telah menyelamatkan hidup anda! Jadi ... mulai hari ini, tanamkan azam dan semangat untuk anda mula menjana PASIF INCOME yang sekurang-kurangnya menyamai perbelanjaan anda sebulan.

Post akan datang akan saya terangkan lebih jelas lagi apa itu PASIF INCOME....

No comments:

Post a Comment