21 April 2010

Tempahan Kek...

Hari ni ... wife akku dapat tempahan kek dari kawan kawan dia. Best nya aku tengok walaupun kecil kecilan ada juga unsur unsur perniagaan. Tempahan hari ni 35 keping kek coklat mafin dan 1 buku kek coklat. jumlah nilai jualan dapatlah lebih RM 50. Kalau ditolak ngan modal adalah untung ... Tinggi juga % keuntungannya.... Berapa ...tak bolehlah aku cakap.....

Betulah kalau niaga ni mesti untung punya .... cuma banyak atau sikit.....
Inilah namanya belajar niaga....
Untuk pengetahuan yang ini untuk hari ni aje... hari-hari sebelumnya boleh tahan juga....tapi aku tak dapat tahu lagi berapa dia punya untung.... sebabnya aku tak kira lagi dan tak ada akaun pun....

So mula semalam aku dah belikan wife aku buku aliran tunai.... apa saja yang dibeli untuk buat kek aku suruh dia tuliskan dan kalau dia dapat duit dari jualan pun aku suruh dia tulis....
bukan apa saja nak semak berapa untung sekiranya kita jual kek ni......

No comments:

Post a Comment