21 February 2013

Nilai Hantaran Mengikut Taraf Akademik - Adakah Masih Releven...

Dalam aku membaca dengan melayari laman sosial dan blog, tertarik aku dengan satu artikal yang aku baca.... Ianya lebih kurang relate dengan sebuah lagu yang agak popolar juga pada masa kini. Aku pun tak tahu siapa penyanyinya.. Liriknya lebih kurang.....

Tiada keretaku bawa kau jalan-jalan
Rumahku pun tiada adapun bapa punya
Apa lagi belanja mau bayar berian
Kahwin sama kamu
Bukannya ku tidak suka sama kamu
Tapi aku takut hidup kau kan sengsara
Kerna aku cinta aku lepaskan kau sama orang lain....

Adakah masih releven kadar yang dinyatakan di atas. Rasanya telah meningkat kut... Apa yang dinyatakan diatas hanyalah kadar Hantaran mengikut taraf akademik... Cuba bayangkan kalau kadar hantaran pun dah dikira mengikut taraf akademik, bagaimana pula dengan majlisnya. Pastinya juga kemeriahan majlisnya juga akan mengikut Akademik juga.

Mari kita kira anggaran bagi melangsungkan perkahwinan bagi mereka yang baru tamat pengajian peringkat ijazah pertama yang mana dikatakan golongan paling mejoriti akan melangsungkan perkahwinan.

Hantaran = RM15000
Jamuan =  RM10/Pax (Paling Murah) x 1500 org = RM 15000
Pelamin & Persalinan = RM 2500  (Paling Murah)
Makan Damai = RM 2000 (Paling Murah)
Fotografi  = RM 2000 (Paling Murah)
Lain-lain (Bunga telur, kad jemputan, dll) RM 5000
Jumlah = RM 41500.00

Agak-agak ada ke duit yang cukup bagi mereka yang baru memulakan alam pekerjaan dengan pendapatan lebih kurang RM 3000 sebulan mengumpulkan wang sebanyak itu dalam masa yang singkat bagi melangsukan perkahwinan tersebut.

Mari kita fikirkan bersama.........

No comments:

Post a Comment