18 October 2011

Kelebihan Melabur Dalam Unit Trust - 1.

Rentetan dari pos yg lepas....

Mari kita lihat pula apa yang best sangat melabur dalam skim unit trust ni?
Bagi orang biasa macam saya ni, mana le ada skill atau masa untuk buat penyelidikan dan analisis stock market. Anda semua pun tau kan, nak mengendalikan portfolio pelaburan yang dipegang secara direct ni, setiap individu tu perlu tau banyak maklumat dan sentiman pasaran terkini. Tambahan pula, sekarang ni pasaran kewangan bergerak semakin pantas dan canggih, maknanya kita perlu sentiasa follow perkembangan pelbagai maklumat dari pelbagai sumber.
Contohnya, dalam beberapa bulan sebelum ini, pasaran saham Malaysia telah mengalami kejatuhan yang ketara. Dan kini  barulah bursa Malaysia dan beberapa pasaran utama dunia yang lain kearah pemulihan dan naik semula…hmm, Kesemua ini adalah disebabkan dorongan beberapa perkara semasa seperti permasalahan ekonomi di Amerika, Eropah dan lain lagi. Kesemua perkara ini akan memberi kesan kepada pasaran samam semasa. So info2 macam ni pun kita kena ambil tahu kalau kita direct invest dalam stock market.

Kesimpulannya, nak buat semua benda2 ni bukannya mudah... pastu pulak makan masa dan kos yang tinggi. So, skim unit trust le cara paling ideal untuk melabur. Dalam unit trust, beban keja2 khenyah tadi kita alihkan kepada orang2 yang pro dalam mengendalikan investment iaitu UTMC.

Selain daripada tu, beberapa faedah utama melabur dalam skim unit trust ni adalah seperti berikut.
  1. Kepelbagaian : - Sebelum ni pun saya dah sebutkan, kalau kita bersendirian direct invest dalam stock market, dengan modal yang kecil, berapa stock kita boleh beli?.. itu belum tanya lagi berapa kauter kita boleh beli? Kat sini le kelebihan skim unit trust. Dengan pengumpulan dana yang lebih besar, UTMC boleh membeli pelbagai jenis pelaburan. Jadi, dengan modal yang sedikit pelabur dalam unit trust berpeluang menyertai lebih banyak sektor berbanding yang dibuat secara persendirian. Kepelbagaian pelaburan boleh mengurangkan risiko kepada pelabur-pelabur. Kerugian di beberapa kaunter boleh diimbangi oleh keuntungan diperolehi di kaunter lain. Sekiranya pelabur melabur dalam beberapa dana iaitu tidak terhad kepada satu dana sahaja, pelabur akan meminimumkan risikonya.
  2. Pengurusan Profesional : - Keputusan pelaburan dana dalam skim uni trust dibuat oleh pengurus dana yang profesional. Mereka ini mempunyai skill dan pengalaman dalam menguruskan pelaburan. Kita akan mendapat faedah ini berbanding pelabur perseorangan yang mungkin membuat pelaburan secara rambang. Pengurus dana profesional ini akan sentiasa mengawasi prestasi pelaburan kita dan memastikan wang kita dilaburkan sebaik mungkin berdasarkan maklumat yang telah dikajiselidik.
Sambung....

No comments:

Post a Comment