13 June 2010

Hari Pertama Cuti....

Hari ni aku masih berada di kampong halaman ku lagi. Kampung sebalah isteri ku. Sebab malam tadi bapa mertuaku mengadakan majlis tahliil 100 hari pemergian ibu mertuaku menghadap Ilahi. Boleh dikatakan kesemua keluargaku ada. Aku sekadar membantu membasum pingan mangkuk aje disamping membantu mengemas selepas majlis selesai. Alhamdilillah majlis yang diadakan berjalan dengan sempurna. Ku berdua semoga Roh Ibuku ditempatkan dikalangan orang yang beriman.... Amin...

“Yang pergi biarlah pergi dan yang hidup terpakslah meneruskan kehidupannya sementara menanti masa untuk menghadap-Nya pula”

Dan pagi ni selepas mengemas kerja-kerja yang belum selesai, aku terus mengambil peluang bersama anakku yang sulung pergi melawat kebun-kebun ku yang berhampiran. Bukan apa sekadar memastikan kerja meracun yang aku lakukan tempuh hari berkesan atau tidak. Mula aku gi kebun aku yang pertama....Ini kebun pokok sawit baru usia hamper 2 tahun. Alhamdulilah... nampaknya kerjaku memberikan hasil... Kesemua rumput yang aku racun telah mula menguning dan menunggu masa untuk rebah kebumi..... Lepas tu aku gi pula kebun kedua... kebun ni kebun aruah datuk ku yang sebelum ini berkeadaan belukar.... Aku usahakan bersama bapaku dan diurus secara syarikat... Nanti hasilnya setelah ditolak kos pengurusan akan dimasukan kedalam tabung keluarga dan akhirnya akan diguna bersama bagi tujuan kebajikan keluarga..... Buat masa ini usia pokok sawit telah mencapai 2 tahun... Pun seperti kebun ku yang pertama kerja ku berhasil.... Rumput yang ada pun dah mula menguning...
Lepas tu aku gi pila kebun ku yang lagi satu...... Kat sini yang syok...... Buah sawit dah banyak yang masak... biaslah tah tiba masa untuk dituai bagi bulan ini..... Lusa aku akan call pemotong utk potong itu sawit.... kurang-kurang dapat juga 1.5Mt. Kalau harga 500/Mt dapatlah ?????? PENDAPATAN PASIF. Itu barupusingan pertama bagi bulan ni..... Next pusingan ada lagi...... Lepas tu aku gi kebun bapa ku pula.... Yang ni ... Aku kena kerjalah.... dia punya rumput dan anak kayu dah mula meninggi... So esok cadangannya aku nak gi meracun kat kebun ini..... Dah siap semua sebelah petang aku cadang nak gi makan angin dngan family ku.... tempatnya blm tahu.... Mkn ronda-ronda Kl. Lepastu balik singgah PD lepas tu gi Melaka dan beberapa tempat lagi......
Akhir sekali nak tambah..... Esk dah 14 haribulan........ Pendapatan Pasif Aku Kedua akan muncul..... Pendapatan dari sewa rumah.............. Syukur Alhamdulillah dengan rezeki yang Kau berikan. Amin.....

No comments:

Post a Comment